سبک زندگی اسلامی
محمد(ص) این گونه بود.ما چگونه ایم؟:*روزی شتری را دید که زانوهایش بسته شده و هنوز بار سنگینی برروی آن است . گفت:به صاحب شتر بگویید خود را برای مواخذه خداوند در روز قیامت آماده کند.*کافری را که در جنگ اسیر شده بود، آزاد کرد، زیرا اعتقاد داشت که او مرد خوش اخلاقی است که همواره با عفّت رفتار میکند. * مردی بادیه نشین در زمانی که او در مدینه هم پیامبر و هم حاکم بود، به سراغش آمد و یقۀ او را گرفت که باید خرماهایی که از من قرض گرفته بودی، برگردانی. اصحاب عصبانی شدند و خواستند با آن مرد برخورد کنند. پیامبر برآشفته شد و گفت: شماها باید طرف صاحب حق را بگیرید. من برای همین مبعوث شده ام تا هرکسی بتواند حقِّ خود را از حاکم بدون لرزش صدا بگیرد.* گفت اگر در حال کاشتن نهالی بودید و علائم روز قیامت فرا رسید، به کار خود ادامه دهید و نهال را بکارید.* گروهی از اصحاب خود را برای تبلیغ اسلام به منطقهای دیگر فرستاد. قبل از سفر از او پرسیدند تا چگونه این کار را انجام دهند. گفت:تعلیمشان دهید و آسان بگیرید. سه بار از او این را پرسیدند و هر بار جواب همین بود.* در زمانی که با کفّار به طور نسبی صلح برقرار شده بود، به قصد خریدن زمینی در منطقۀ خوش آب و هوای طائف، عازم آنجا شد. چند روز بعد برگشت و گفت که قبلا همه زمینها را مردم خریده اند.او نخواست به عنوان حاکم به زور چیزی را تصاحب کند.
آیت الله حائری شیرازی : انسان برای اینکه از دعا [و نماز] نتیجه بگیرد باید آن را با روح بخواند و از قلب او تراوش کند.
اگر صاحبخانه به طوطی خانه یاد دهد که به مهمان سلام کند یا به او تعارف غذا کند و خود صاحب خانه دیگر به مهمان توجه نکند. مهمان سلام طوطی را جایگزین، سلام صاحبخانه نمیداند زمانی جواب سلام را میدهد که خود صاحبخانه سلام کرده باشد نه طوطی او.زبان انسان در حکم طوطی است و قلب و روح و اعتقاد انسان در حکم صاحب خانه. خدا به سلام صاحبخانه جواب میدهد نه به طوطی خانه. [بایستی تلاش کنیم دعا و نماز ما از قلب ما جاری شود نه از زبان ما، حضور قلب یعنی اینکه صاحب خانه سلام و تعارف کند و بعد از آن طوطی تکرار کند، نه این که طوطی سخن بگوید و صاحبخانه ساکت باشد] خداوند در قرآن میفرماید وقتی در کشتی نشستهاید همین که باد تند و امواج بلند شد دعا خواهید کرد، در آن لحظه طوطی انسان نیست که اظهار حاجت میکند، بلکه روح و قلب انسان که صاحبخانه است چون مضطر میشود و کارد به استخوانش رسیده با سوز و التهاب طلب نجات از خدا دارد.برای اینکه نماز و دعای ما حضور قلب باشد بایستی احساس اضطرار کنیم یعنی توجه پیدا کنیم که در حال غرق شدن هستیم. امامان به ما میگویند انسان کشتی عمر تو در حال غرق شدن است کافی است مجرای یک رگ بگیرد یا خون لخته شود تا از بین بروی ...
عواقب ترک نماز ( آیت الله حائری شیرازی) : برخی از مرضها که در رحم به جنین وارد میشود در آنجا برای او درد و عذاب ندارد، بلکه پس از تولد درد و رنج و عذاب آن مرض به سراغ او میآید مثلاً اگر پای جنین یا دستگاه گوارش ناقص و معیوب باشد چون در رحم ، به آنها احتیاجی ندارد متوجه مرض و نقص و عذابشان نمیشود ولی پس از تولد، وقتی میخواهد در این دنیا راه رود ، یا عمل گوارش غذا را انجام دهد تازه درد و عذاب آن نقص و مرض را احساس میکند. به عبارت دیگر وقوع بیماری در یک زمان و بروز درد و رنج آن در زمان دیگری رخ میدهد. گناهان مثل ترک نماز و ظلم به دیگران در این دنیا از انسان سر میزند اما آثارش در آخرت احساس میشود و انسان را عذاب میدهد.[طبق آیات قرآن بی نماز، کور وارد محشر میشود. او از خدا میپرسد: «چرا مرا نابینا محشور کردی در حالی که در دنیا بینایی داشتم؟» در جواب میشنود: «همان گونه كه آيات ما به تو رسيد و تو آنها را فراموش كردى، امروز هم ما تو را فراموش میکنیم و مشکل تو را حل نمیکنم.» یعنی کوری آخرت نتیجه عمل دنیایی توست مثل کوری در دنیا که نتیجه اشتباهات جنین در رحم مادر است، البته دومیسرزنش ندارد چون اختیار نداشته و کوتاهی نکرده ولی اولی با اختیار خودش نماز را ترک کرده است]
سه خطای بزرگ هستی:۱-ابلیس از روی تکبر از فرمان خدا سرپیچی کرد و رانده شد.۲-آدم همه نعمتی داشت اما از میوه ممنوعه خورد و همه چیزرا از دست داد.۳-قابیل برادرش راکشت تا دارائی اش را غصب کنه و منفور عالم شد نتیجه:مغرور باشی رانده میشوی. طمع کنی همه چیز ات را از دست میدهی. حسود باشی منفور عالم میشوی
لباسها هم مثل آدمها نماز مے خوانند !! مولاے متقیان حضرت عَلى عَلَيهِ السلام :هنگامى كه انسان در حال نماز است ، اندام و جامه او و همه آنچه در پيرامون اوست تسبيح مى گويند.همانطور كه خود آدم باید در نماز باحال باشد ، لباسهایش و هر آنچه دور و اطرافش است باید باحال باشد خب ، بعد از این براے نماز حالے بدست آور و لباس خوبے بپوش و جاے خوبے را براے آن انتخاب كن . آنوقت قطعاً پرواز خواهے كرد، بله نماز معرج مؤمن است.(عللالشرايع، ج 1، ص 237)
امام علی (ع):دوستی بهتر از حفظ زبان. و لباسی زیبا تر از تقوای الهی. و مالی ارزنده تر از قناعت و میانه روی در خرجهای زندگی. احسانی بر تر از گفتار نیکو و حکمت آمیز و غذایی گوارا تر از فرو خوردن خشم نیافتم... نصایح، صفحۀ ۲۲۳
از سخنان مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)
برچسبها: سبک زندگی اسلامی