صفات حزب الله از نظر قرآن
از نظر قرآن، مردمان در دنیا به دو گروه اصلی حزب الله و حزب الشیطان تقسیم میشوند؛ زیرا یا تحت ولایت الله قرار دارند، یا تحت ولایت شیطان میروند و ولایت طاغوتی شیطان را میپذیرند.خدا در قرآن، به مردمان هشدار میدهد تا برای سعادت دنیوی و اخروی خویش، نه تنها تحت ولایت الله رفته و به حزب الله بپیوندند؛ بلکه میبایست در همان حال از ولایت الطاغوت و حزب الشیطان خارج شوند تا رستگاری را به دست آورند؛ زیرا تولی به تنهایی کفایت نمیکند، بلکه با تولی نسبت به خدا میبایست تبری از طاغوت و شیطان همراه شود.از نظر قرآن، حزب الله دارای صفات و ویژگیهایی است که دانستن آن میتواند مبنایی برای «شناخت خود و خودی» باشد؛ تا گرفتار از «خودبیگانگی» نشود یا ارتباط «بیگانگان» نشود که او را به ناکجاآباد میکشانند. شناخت خود و خودی میتواند عامل مهم رستگاری و خوشبختی در دنیا و آخرت باشد. از جمله مهم ترین این صفات میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1-ایمان قوی به خدا: حزب الله در ایمان به خدا در جایگاه بسیاری رفیع و بلندی قرار دارد. در حقیقت سطح ایمان ایشان بسیار بالا و قوی است و زیادت ایمان در آن به عوامل گوناگون موجب شده است تا هیچ گونه شک علمییا تردید عملی نداشته باشند.(مجادله، آیه ۲۲) شکی نیست که ایمان قوی میبایست در عملکرد و رفتار و گفتار آنان خودنمایی کند؛ زیرا ایمان همانند کفرعملی باطنی و قلبی است که در جوارح و جوانح آثار آن خودنمایی میکند. بر اساس آموزههای وحیانی قرآن، ایمان حزب الله، ایمانی راسخ و استوار است تا جایی که هیچ علاقه و علقهای دیگر نمیتواند موجب سستی و خللی در آن شود. از همین روست که امت حزب الله، هیچ گونه مودتی با دشمنان خدا ندارند، حتی اگر این افراد دشمن از والدین، فرزندان، برادران و خویشان نزدیک مانند عشیره ایشان باشد. پس اگر پدر، مادر فرزند، برادر یا خویشی به جنگ او بیاید، بی هیچ شک علمیو تردید عملی او را به قتل میرسند؛ 2-ایمان به آخرت: از نظر قرآن، ایمان به خدا هر چند تعیین کننده است؛ اما نقش اصلی در زندگی را «ایمان به آخرت» ایفا میکند؛ زیرا زمانی ایمان به خدا تاثیرگذار خواهد بود که با ایمان به آخرت همراه شود؛ چرا که ایمان به آخرت به معنای ایمان به پاسخگویی اعمال در آخرت است. بنابراین، کسی که با ایمان به خدا دارد، تلاش میکند تا بر اساس آموزههای وحیانی الهی عمل کند و از حدود الهی تجاوز و تعدی نکند؛ اما کسی که حتی شک علمیبه آخرت داشته باشد، گرفتار «فجور» خواهد شد و با دریدگی نسبت به قوانین و شرایع الهی، آن را نادیده گرفته و بر خلاف آن عمل میکند.(قیام، آیات ۱ تا ۵) 3-بهره مند از روح الله: از نظر قرآن، امت حزب الله، بهره مند از روح الله بوده و به تایید الهی در کارهای خویش موفق و سربلند میشوند. در حقیقت، آنان تنها با اسباب عادی و معمولی در کارها ورود و خروج نمیکنند، بلکه از امدادهای الهی به ویژه روح الهی بهره مند هستند. چنین وضعیتی به آنان آرامش و اطمینان میدهد و در زمان عدم وجود اسباب عادی، به سبب وجود روح الهی پیروز و سربلند هستند. 4-مقام راضیه مرضیه: امت حزب الله در مقام قرار دارند که خود ازخدا خشنود و خدا از ایشان خشنود است؛ زیرا به قضا و قدر الهی ایمان دارند و در همه حال «الحمدلله» میگویند. این مقام راضیه مرضیه به سبب همان «اطمینان قلبی» است که نفس آنان به آن درجه و سطح از ایمان رسیده است؛ 5-فقدان حمیت جاهلیت: از نظر قرآن، امت شیطان که امت سفیه و جاهل است، به جای عقلانیت، گرفتار بی خردی و بی عقلی هستند؛ زیرا بر اساس تعصبات و حمیتهای جاهلی و شهوات و شکوک عمل و رفتار میکنند؛ در حالی که مومنان از امت حزب الله، هیچ گونه تعصب و حمیت جاهلی ندارند و بر خلاف شکوک و ظنون و شهوات رفتار میکنند 6-ولایت الهی: بر اساس آموزههای وحیانی قرآن، امت حزب الله، تحت ولایت الهی قرار دارند؛ یعنی صفر تا صد کارشان را به خدا واگذار میکنند. این ولایت، چون بر اساس ساختار محبت الهی است، به طور طبیعی حکمت الهی بر آن قرار میگیرد که هر چه «نفع» و «مصلحت» بنده است به او برسد.(مائده، آیه ۵۶) 7-ولایت رسول الله (ص): از آن جایی که مظهر ولایت الهی در «ولایت رسول الله»(ص) ظهور مییابد، هر کسی که تحت ولایت الهی است، آن را در ولایت الهی جست و جو میکند.(مائده، آیه ۵۶) بنابراین، تنها پیامبر(ص) را سرپرست و «ولی» خود قرار میدهد و با هیچ کسی دیگر ارتباط ولایت برقرار نمیکند، 8-ولایت معصومان(ع): از نظر قرآن، ولایت الهی دارای مظاهری است که مصداق اتم و اکمل آن رسول الله(ص) است. بنابراین، هر کسی دیگر را به عنوان سرپرست و ولی الله بگیرد به گمراهی رفته است. امت حزب الله(ص) کسی است که اهل ولایت هستند و تنها به ولایت الله و مظاهر ولایت او بسنده میکنند. از همین روست که خدا ولایت معصوم(ع) را مطرح میکند؛ زیرا ولایت آنان مصداق همان ولایت رسول الله(ص) است؛ از نظر قرآن، ولی الله همان مومنانی هستند که در ایمان به تمامیت کمال ایمانی رسیده اند.(مائده، آیه ۵۶) مصداقی از آنان همان امیرمومنان امام علی(ع) است که در قرآن به صراحت معرفی شده است .9-ولایت مومنان: سطح دیگری که خدا برای ولایت دیگران مطرح میکند، ولایت مومنان است. البته امت حزب الله از مومنانی اطاعت میکنند که خدا و رسول الله(ص) و معصومان(ع) آنان را به صورت خاص یا عام معرفی و نصب کرده و آنان را مظاهر ولایت الهی معرفی کرده اند. 10-تبری از ولایت طاغوت: از مهم ترین ویژگی و صفت امت حزب الله میبایست به تبری نسبت به ولایت طاغوت اشاره کرد؛ یعنی همان طوری که لازم است تا از ولایت الله و مظاهر آن؛ یعنی رسول الله(ص) و معصومان(ع) و مومنان خاص جامع الشرایط اطاعت و پیروی کرد، میبایست از غیر آنان تبری جست و با ولایت آنان به عنوان ولایت طاغوت و شیطان مبارزه و مخالف کرد. 11-رها از سلطه شیطان: از نظر قرآن شیطان بر حزب خودش چنان مسلط میشود تا ذکر الله را فراموش کنند.(مجادله، آیه ۱۹) و این گونه است که هرگز در کارشان موفق نمیشوند و به فرجام خوشی نمیرسند، بلکه بد فرجام میشوند؛ اما امت حزب الله از سلطه شیطان رهیده و آزاد است و با ذکر الله و جنگ با دشمنان خدا و رسول الله(ص) موفقیتها را در دنیا و آخرت برای خویش رقم میزند.(مجادله، آیه ۲۲) 12-ذکر الله: از نظر قرآن، حزب الله امتی است که هرگز گرفتار نسیان از ذکر الله نیست؛ بلکه هماره ذکر الهی در تمام زندگی اش جاری و ساری است و هرکاری را انجام میدهد به یاد خدا و به قصد دست یابی رضایت الهی است؛ از نظر قرآن، کسانی که جزو امت حزب الله میشوند در همه میادین نبرد با دشمنان خدا، پیروز و سربلند شده و غلبه و سلطه برای آنان رقم میخورد؛ چرا که تنها حزب الله هستند که پیروز میدان نبرد حق و باطل هستند و خدا بر پیروزی و غلبه آنان در نهایت به عنوان سنت الهی وعده داده است.(مائده، آیه ۵۶)البته این پیروزی تنها در دنیا برای آنان رقم نخواهد خورد، بلکه رستگاری در آخرت و بهره مندی از پاداشهای اخروی نیز چیزی است که خدا برای حزب الله فراهم آورده است. از همین روست که حزب الله مورد ستایش پروردگار است.(مجادله، آیه ۲۲).
برچسبها: صفات حزب الله Tقرآن