loading...

مسجد النبی(ص) ولنجک

به نام آفریدگاری که بخشایش و رحمانیتش عام و مهربانی و رحیمیتش خاص است

بازدید : 338
سه شنبه 5 آبان 1399 زمان : 2:40

سبک زندگی اسلامی

طبق آیات قرآن، آیا قصد بدی که به مرحله عمل نرسیده، در زندگی ما تأثیر دارد؟ :طبق آیات قرآن کریم، هر نوع قصد و نیت انسان، چه خوب و چه بد، حتی اگر به مرحله عمل و انجام نرسد، تأثیر مستقیمی‌بر زندگی دنیا و آخرت دارد.گاهی افراد برای انفاق و پرداخت خمس و زکات موضوع اختیار را مطرح می‌کنند. به این مفهوم که می‌گویند ما اختیار دارایی خودمان را داریم و وقتی خودمان و یا فرزندانمان به آن‌ها نیاز داریم، چه لزومی‌دارد که به دیگران ببخشیم. این نوع توجیه زمینه پرهیز بسیاری از مردم از انفاق و کمک به نیازمندان شده و سبک زندگی برخی افراد را تغییر داده است. چون هر کسی با این تصور که خودش و خانواده‌اش به پول و مال نیاز دارند، از دادن و بخشیدن آن به افرادی که نیازمند هستند، خودداری می‌کنند.خدای متعال در سوره مبارکه قلم به گروهی از افراد اشاره فرموده که تصمیم جدی گرفته بودند که از میوه‌های باغ خود به نیازمندان ندهند. حتی آن‌ها قصد کرده بودند که صبح زود اقدام به چیدن میوه‌های باغ خود کنند و این کار را دور از چشم دیگران انجام بدهند، مبادا که کسی از آن‌ها چیزی طلب کند و مجبور شوند به نیازمندی، میوه‌ای بدهند.چنانکه خدای متعال درباره آن‌ها می‌فرماید: آن گاه که قسم خوردند که هکر نستان میوه‌های آن را خواهند چید؛ در حالی که (در فکر خود چیزی برای فقرا) استثنا نمی‌کردند و‌‌ان‌شاء الله نمی‌گفتند.»آن‌ها به قدری در این تصمیم خود مصمم بودند که صبح زود و بدون سروصدا دور از چشم مردم نیازمند و مستمند، برای چیدن میوه‌های باغ خود رفتند. در حالی که حتی آهسته صحبت می‌کردند مبادا مردم فقیر صدای آن‌ها را بشنوند و مجبور باشند چیزی از آن ببخشند. پس هنگام صبح یکدیگر را صدا زدند، که اگر قصد چیدن (میوه) دارید هکر نستان به سوی باغ و زراعت خود بیرون آیید. پس به راه افتادند در حالی که آهسته با هم گفتگو می‌کردند. که مبادا امروز فقیری در این باغ بر شما وارد شود! و صبحگاه با تصمیم بر محروم کردن (فقرا) بیرون شدند.»اما باغ به فرمان خدای متعال به دلیل طغیان و سرکشی آن‌ها و ابا کردن از انفاق به نیازمندان، سوخته و از بین رفته بود. پس وقتی آن افراد برای چیدن میوه‌ها وارد باغ شدند، با میوه‌های سوخته و از بین رفته مواجه شدند و به اشتباه و سرکشی خود پی بردند. به طوری که به صراحت اعتراف کردند: گفتند: منزّه است پروردگار ما، مسلماً ما ظالم بودیم. سپس رو به یکدیگر کرده به ملامت هم پرداختند، (و فریادشان بلند شد) گفتند: وای بر ما که طغیانگر بودیم.»آن طور که از تفسیرهای قرآن کریم و روایت‌های اهل بیت علیهم السلام مشخص می‌شود، ماجرای سوخته شدن باغ و از بین رفتن محصول آن‌ها، عذاب دنیایی این افراد بود که موجب شد از کار خطای خود پشیمان شده و توبه کنند. درواقع عمل و نیت سوء آن‌ها به خودشان برگشت و کسانی که قصد کرده بودند از دارایی خود به نیازمندان کمکی نکنند، خودشان هم نتوانستند از دارایی خود بهره‌ای ببرند. بر این اساس حتی فکر بد و قصد سوء می‌تواند برای انسان تبعات و نتایجی بدی داشته باشد و به خود او ضرر برساند.اگر قصد کمک به نیازمندان را داشته باشیم، حتی اگر امکان این کار به دلیل فقر خودمان ممکن نشود و یا در حد محدود امکان‌پذیر شود، باز هم می‌توانیم از برکات این نیت خیرخواهانه بهره‌مند شویم. در مقابل نیت خساست و پرهیز از انفاق، موجب می‌شود که برکت از زندگی خودمان بیرون رود و با رویدادهای سخت و دردناکی در همین زندگی دنیایی مواجه شویم. منبع:تسنیم

نار و نور چیست؟:واژه "نَار و نور" هر دو از یک ریشه لغت هستند. در اصل هر ناری، نور دارد و هر نوری، نار دارد. کسی که در مسیر معرفت استاد می‌شود باید بسوزد و ناری شود تا بتواند نوری از خود برتاباند. استاد معرفت اگر نسوزد نوری هم از خود ندارد که با آن نور راهنمایِ گروهی دیگر شود.امام على عليه‌السَّلام فرمودند: دوستىِ خدا، آتشى است كه بر هر چه بگذرد، مى‌سوزد و نور خدا بر هر چه بتابد، درخشيدن مى‌گيرد.عارف در آتش خدا می‌سوزد، چنان‌چه گویند: سید علی قاضی (ره) همیشه سینه‌اش گرم بود و می‌سوخت. مرحوم حدّاد (ره) هر دو پای خود را در زمستان در آب یخ می‌گذاشت. علامه تهرانی (ره) قالب یخ می‌خورد و در سینه خود یخ می‌مالید.حضرت علی (ع) با یکی از یاران خود برای عبادت به بیابانی رفتند. حضرت روی زمین خطی کشید و به همراهِ خود گفت: از این خط جلوتر نیا. ساعتی طول کشید همراه حضرت دوام نیاورد و از خط جلوتر رفت و دید مولا بر روی زمین چون چوب خشک، بی‌هوش افتاده است. هراسان به منزل حضرت آمدند و موضوع را به حضرت زهرا (س) گفتند تا کمک‌شان کند. حضرت زهرا (س) فرمودند: نگران نباشید! کارِ هر شب علی بعد از مناجات این‌ چنین است.

بهشت خیلی بزرگ:بهشت خیلی وسیعِ ، انقدر بهشت وسعت دارد و بزرگ هست که حتی مومن یک حیاط کوچک در بهشت داشته باشد میتونه اولین تا آخرین خلق را مهمانی بدهد. چقدر وسعت دارد بهشت. این وسعت بهشت اثر همون قلب مومن که همه توش جا میشن ، دوستداره همه را مهمان کند ، وسعت دل مومن ، اما جهنم جا نیست ، خیلی تنگ ، کسی را راه نمی‌دهند ، میگن خودمون جا نداریم تو اومدی اینجا. بهشت خوبه وسیع ،‌‌ان‌شاالله در همین دنیا اهل بهشت بشید و بهشت را ببینید. همین الان هم میشه بهشت و جهنم را دید.


برچسب‌ها: سبک زندگی اسلامی
سلامتی 99/8/4
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آرشیو
آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی